Sunday, October 27, 2013

Suami: Sudahkah Anda Rancang Kewangan Keluarga Anda?

Rancang Kewangan Dengan Bijak
Suami adalah ketua sebuah keluarga dan dia juga seorang perancang kewangan. Suami yang keluar bekerja untuk menyara keluarga. Pengurusan kewangan sangat penting. Ia perlu diurus dengan baik supaya dapat melalui waktu kecemasan dengan tanpa gagal.


Rancang kewangan anda



Kewangan dibahagikan kepada waktu kecemasan, bayaran bilbil, keperluan asas, pendidikan anak-anak, hal-hal santai dan menambahkan asset. Kali ini Prudential BSN Takaful terbaik akan memberi tips untuk merancang kewangan.

Beberapa Tips Untuk Rancang Kewangan

  • Buat pelan jangka pendek, jangka sederhana dan jangka panjang. Jangka panjang ini kebiasaannya ramai yang gagal kerana hasilnya lambat. Namun jika berjaya lalui ia akan membuatkan anda tersenyum gembira.
  •  Tabung pendidikan anak-anak, sebenarnya kita tidak memerlukan PTPTN dan MARA jika kita merancang dana pendidikan anak-anak dengan PruBSn SmartLink. Klik sini untuk mengetahui bagaimana untuk merancang tabung pendidikan anak-anak
  • Kurangkan berhutang. Elakkan terjebak dengan hutang yang bukan-bukan, elakkan memohon kad kredit dan membeli barang dengan skim ansuran mudah kerana ianya menjerat anda kepada hutang yang lebih besar, anda akan sengsara kemudian hari.
  • Simpan dulu baru belanja. Simpan sedikit gaji anda dalam Takaful. Takaful cuma memerlukan 10% sehingga 15% dari gaji anda. Ketahuilah yang 10% inilah yang akan melindungi 100% gaji anda sekiranya berlaku sesuatu yang tidak dijangka ( Musibah ). 
  • Klik sini untuk mengetahu bagaimana nak buat Replacement & Protection Pendapatan Serta Harta Anda
Sebagai perancang kewangan saya sering melihat ramai orang tidak merancang kewangan mereka terutama melayu. Berbeza dengan bangsa lain, mereka merancang kewangan mereka dengan baik sekali. Terutamanya insurans.

Jarang kita terjumpa dalam akhbar atau berita TV bangsa lain merayu bantuan untuk menampung kos pembedahan untuk mereka atau anak-anak mereka. 

Ini kerana mereka merancang setiap sen yang mereka dapat. 10% hingga 15% mereka akan gunakan untuk insurans / takaful kerana mereka sedar mereka tidak tahu apa akan berlaku pada masa depan.

Oleh itu nasihat saya rancanglah kewangan anda sebaik mungkin. peruntukan 10% untuk sertai takaful adalah langkah bijak dalam merancang kewangan kerana takaful itu umpama payung.

Mohd Zainuddin Awang
019 920 9923
Executive Wealth Planner
Al-Isra' Associates Sdn bhd

Founder Blog Prudential BSN Takaful Terbaik    

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...