Friday, November 1, 2013

Rawatan Di Hospital Kerajaan Percuma, Tapi...

Rawatan di Hospital Kerajaan Percuma, Buat Apa Nak Medical Card Lagi?

"Saya kakitangan kerajaan jadi saya tak perlukan Medical Card, saya boleh pergi ke hospital kerajaan kalau saya sakit".

Agen takaful seperti saya selalu sangat berdepan dengan jawapan sebegini. Terutama bila berhadapan dengan prospek yang tidak melihat takaful itu dari skop yang lebih luas.


Ubat-ubatan

Prubsn Takaful
Ubat yang baik sememangnya MAHAL

Ubat-ubatan ada beberapa tahap kekuatannya. Ada ubat yang sangat kuat, sederhana kuat dan ubat bertahan. Ubat yang kuat sudah pasti mahal harganya. Ubat kanser sangat mahal harganya. Ada yang berharga RM8000, RM20,000 malah RM70,000. Agak-agak Hospital Kerajaan ada ke ubat ni?


Check-in Limit

Hospital kerajaan ada check-in limit. Ianya adalah had yang boleh ditampung oleh sesebuah hospital kerajaan. Hospital kerajaan menjadi tumpuan bagi mereka yang tiada medical card takaful. Anda sedia maklumkan hospital kerajaan sentiasa penuh.

Jika hospital di suatu kawasan itu sudah penuh maka pesakit akan dipindah ke hospital yang lain.


Giliran pembedahan

Seseorang perlu menunggu giliran untuk dibedah meskipun kesakitan yang amat sangat. Oleh kerana hospital kerajaan terlalu ramai maka terpaksalah tunggu giliran.

Ada kes terpaksa menunggu seminggu untuk pembedahan appendiks sedangkan penyakitnya sudah teruk, dan sakit yang amat sangat. Tapi tepaksalah tunggu giliran.

Jika ada medical card, kita tak perlu tunggu giliran untuk pembedahan atau rawatan segera. Boleh pergi mana-mana hospital pakar yang kita mahu. Kos pembedahan syarikat takaful TANGUNGG 100%. Dapat elaun wad pula sehingga RM400 sehari.

Adakah medical card penting? Saya tidak mahu jawab soalan itu. Anda fikir dan andaa jawablah sendiri.


Rancang dan Lindungi

Pada masa kini medical card adalah SATU KEPERLUAN. Jadi sangat penting untuk anda merancang kewangan anda sebaiknya.

Kita tidak selalu sihat dan tidak tahu apa yang bakal berlaku. Mereka yang bijak akan merancang Replacement & Protection Pendapatan Serta Harta mereka.

Mereka yang mempunyai kesedaran akan melindungi dan menyediakan pelan bagi menggantikan pendapatan mereka sekiranya musibah berlaku ( lumpuh/hilang upaya kekal ).

Jika seseorang itu mengalami lumpuh maka pendapatan bulanannya juga akan lumpuh. Kita tidak bersedia dari sekarang maka akan mengalami kesulitan di kemudian hari. Amat beruntunglah mereka yang merancangnya lebih awal kerana malang tidak berbau.
musibah
Musibah datang tanpa kita tahu bila ia akan berlaku



Mohd Zainuddin Awang
019 920 9923
dinprubsntakaful@gmail.com
Executive Wealth Planner
Al-Isra' Associates Sdn bhd

Founder Blog Prudential BSN Takaful Terbaik 

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...